شراب هرچه کهنه تر است گیرا تر است

 

در آداب میگساری


نقل است از حکمای پیشین که شراب هرچه کهنه تر بُوَد گیراترست و شرابی نکوست که میخوش باشد که طعمیست آمیخته از ترش و شیرین که دهان را گس نماید و باده نوش را از این طعم پروایی نباشد. احوط آنست که میگساری به جماعت برگزار شود نه  فُرادا ، تا  ثواب مستی افزون گردد و تجانس افراد درمجلس بزم از اوجب واجبات است تا  در اثنای باده نوشی ساز مخالفی به نوا در نیاید که مستی جمع زائل شود و هرکس به سهو یا عمد حال خوش مستان را سلب گرداند مرتکب معصیتی بزرگ شود که کفاره بر او واجب گردد. نیکوست که ساقی مجلس، دلبری سیمین ساق باشد تا مونسی قلچماق،  تا برنشاط مستی بیافزاید نه آنکه مستی از سر بزداید.

 

 در روایات آمده است که مکان شراب خوار نباید غصبی باشد و باید خلوتی  دنج و عاری از هیاهو باشد و چنانچه  هنگام باده نوشی الحان خوش آهنگ در فضا مترنم گردد لذت باده نوشی دوچندان گردد. می نوشی با حضور مطربان مباح است و نشاطی افزونتر فراهم آورد که باده نوش به نهایت سرخوشی رسد و غم دنیا برای کوتاه زمانی فراموش گرداند.

 

شراب نوشیدن با شکم سیر ضایع کردن مال و حال است و مکروه باشد که باید به شدت از آن پرهیز نمود. از خوردن شراب با شکم خالی نیز باید اکیدا دوری جست و اطبا تجویز نموده اند که هنگام باده نوشی باید از مزه جات نشاط آور بهره جست و به یمن آنها ذائقه را خوش نمود.

 

باید قبل ازنوشیدن  شراب آن را بویید چون بوی بهشت دهد و ثواب اخروی را افزون نماید. شراب را نبایست در پیاله های فراخ نوشند که هرچه پیمانه خرد تر باشد  دفعات  بیشتری بوسه بر لب جام زنند و کامی بیشتر از باده گیرند .شراب را باید آهسته و پیوسته نوشید و یکجا سرکشیدن باده کاری عبث و بیهوده است و نباید به عرق خواران که پیمانه یکجا سرکشند تاسی نمود .باید قبل از شراب نوشی از نوشیدن چای و قهوه و سایر مایعات گوارا اجتناب نمود چون شراب را از جلوه اندازند و تا آب هست تیمم باطل است .خوردن شراب با کباب و علی الخصوص جوجه کباب یا بال مرغ واجب کفائیست و رعایت آن بر مومنین فرض است.

 

حکما اندرز داده اند هرکس شباهنگام در جایی باده نوشی کند و مست گردد بهتر است همانجا سر بر بالین نهد که  مستانه درشب بیرون رفتن از عقل به دور است و به آزار دزدان و پاچه گیری سگان و شماتت داروغه نیارزد که این فقرات، مستی را  زائل کند و حرمت  مستان  را نیز خدشه دار گرداند. مستان باید هماره این پند "مولانا جلال الدین" را آویز گوش سازند که فرموده است:

بشنو الفاظ  حکیم  پُرده ای / سر همانجا نه که باده خورده ای

که این تجربتی گرانبها از حکیم سنایی (معروف به حکیم پُرده ای) است  که مستان باید آنرا نصب العین قرار دهند.

 

هرکس این  متن را به ده نفر بفرستد تا فضیلت شراب را به آنها گوشزد کرده باشد تکلیف عبادی خود را به نیکویی به انجام رسانده و ثواب اخروی او به ازاء هر پیام صد برابر گردد و این کار ثوابی معادل صد حج عمره دارد و افزون بر آن در سرای باقی به باغ مینو مشرٌف شود که در آنجا از دست ساقی کوثر، شراباً طهورا بگیرد و به مستی راستین نایل گردد.

زمستان ۱۳۹۹

دانلود pdf فایل

Comments

Popular posts from this blog

طرز تهیه شراب به سبک اروپائی و ارگانیک